Poprzedni temat «» Następny temat
Fachowa dokumentacja WoBG
Autor Wiadomość
Kliwer 


Wiek: 29
Posty: 1386
Podziękowania: 140/205
Wysłany: 2013-04-15, 19:45   Fachowa dokumentacja WoBG

Proszę Państwa,
Idąc za myślą, którą podsunął Morgan przy okazji tematu dot. NPC-ów, proponowałbym systematyczne dokumentowanie świata WoBG w formie artykułów. Opisy postaci, recenzje poszczególnych części, solucje do questów, spisy przedmiotów, listy zmienionych zasad, czarów etc. Będzie to uniwersalne o tyle, że większość modów jest po polsku nieopracowana, a i po angielsku nie ma tego aż tak dużo, jakby się wydawało. Nie spodziewam się, że ktokolwiek (ze mną włącznie) jakoś strasznie do tego przysiądzie. Ale jakby zaczynać nadsyłać takie różne tekściki? Z czasem by się nazbierało.

Być może władze Klanu zechciałyby utworzyć odpowiednią zakładkę na stronie? Trzeba by ustalić też pewne zasady ogólne, np. za konieczne uważam do każdego artykułu, niezależnie od tematu, dołączyć informacje z jakiego moda pochodzą opisywane treści. Ten temat mógłby służyć jako miejsce narad, ustalania szczegółów, informowania co kto robi (żeby dubli nie było) etc.

Jak sądzicie?
Ostatnio zmieniony przez Alvarez 2013-04-15, 22:45, w całości zmieniany 2 razy  
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
L`f 
Uczeń Gonda


Wiek: 27
Posty: 1381
Podziękowania: 290/154
Wysłany: 2013-04-15, 21:33   

Inicjatywa całkiem fajna, warto jednak zwrócić uwagę na to, że cały WoBG składa się z gotowych modów z różnymi poprawkami. Na opisy modów miejsce na stronie już jest, niektóre (np. opis TDD czy TS) są już wykonane. Reszta - solucje, opisy NPCów, recenzje - czeka na chętnych. Jeśli ktoś by się zadeklarował na kilka konkretnych artykułów, mógłby tworzyć opisy na stronę jako członek grupy Kapłanów Oghmy - acz wszelkie szczegóły dotyczące takiej inicjatywy byłyby do ustalenia z Vincim, ewentualnie w trakcie nieobecności tegoż - z Alvarezem.

Na stronie Klanu jest też zakładka dotycząca WoBG-u (Chata Dradiela) - jeśli duża część modów, na które składa się megainstalacja Dradiela, byłaby opisana, można by w tytułach komponentów dać linki do konkretnych artów. Średnio niestety widzę podzielenie w opisach WoBG-u na części i wskazywanie, co pochodzi z jakiego modu - megainstalacja jest na tyle duża, że byłoby to raczej awykonalne - poza tym myślę, że opisywanie modów po kolei to najlepszy sposób na uniknięcie dubli w tworzeniu dokumentacji zawartości. Ewentualnie można wskazać nawiązania między poszczególnymi modyfikacjami, może napisać poradniki do gry z WoBG-iem, etc.

W dziale o WoBG-u przydałyby się też informacje o tym, co w danym modzie zostało poprawione - ale to taka luźna propozycja, bo, o ile pamiętam, Dradiel pisał, że niezbyt ma czas się tym zajmować.

Co do mnie - o ile oddolną inicjatywę tworzenia opisów modów jak najbardziej popieram, o tyle sam niestety w chwili obecnej raczej nie mam jak wziąć w tym udziału. Nie dość, że nie grałem dotychczas z WoBG-iem, to jeszcze mój czas jest na tyle ograniczony, że prawie nie mam kiedy tworzyć własnego modu, a co dopiero grać lub opisywać inne. :P Niemniej jednak mam nadzieję, że pomysł ewoluuje w coś więcej.
_________________
AshfncaeicaliuheangfkacgakfgegcalgfcalhfcamhlhKi~.!
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
 
|m/organu|m/

Posty: 26
Podziękowano 1 razy
Wysłany: 2013-04-15, 22:24   

L'f ma rację - raczej właśnie myślałem o zachęceniu (a bardziej zaznajomieni z modami zawsze mogą nakierować/poinformować skąd pochodzą dane przygody czy postaci) do prac nad opisaniem modów. Dodam tylko, że jest mnóstwo rzeczy zrobionych - większość NeJa, część RoT i CtB, tylko niestety nie ma komu kontynuować prac - to naprawdę nie jest trudne, a daje satysfakcję - zapraszam (w imieniu osób odpowiedzialnych)
_________________
Pozdrawiam
\m/organu\m/
\m/agnu\m/



Lost Illusions Tavern
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Kinski 
Dziecię Bhaala
Zajebójca

Wiek: 37
Posty: 1364
Podziękowano 78 razy
Skąd: Białoruś
Wysłany: 2013-04-15, 22:25   

BG 1 w WoBG mam opisane w 75%.

Cytat:
Średnio niestety widzę podzielenie w opisach WoBG-u na części i wskazywanie, co pochodzi z jakiego modu - megainstalacja jest na tyle duża, że byłoby to raczej awykonalne

Jest wykonalne na pewno w BG 1.
_________________
Varscona.pl | Baldurs Gate - youtube | Children Of Bhaal - youtube | Twitch
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
 
Kliwer 


Wiek: 29
Posty: 1386
Podziękowania: 140/205
Wysłany: 2013-04-16, 00:38   

Drodzy Panowie,
Zgadzam się z wami:). Tylko dwa zastrzeżenia.

1. Nie chciałem sugerować opracowywania samych konkretnych modów na podstawie WoBG, bo zmiany są całkiem duże (zwłaszcza dot. przedmiotów). A mój post jest właśnie do graczy WoBG skierowany. Ale jeżeli nikomu praca na takim materiale nie przeszkadza, to mi tym bardziej.

2. Wiem, że strona czeka na opracowania. Ale, nie bierzcie tego za złośliwość, czeka od lat. I niewiele nowych materiałów się pojawia. To, moim zdaniem znaczy, że zły jest tryb pracy. Nikt (prawie nikt) nie ma czasu lub ochoty, by opracować np. całe RoT. Ale może metodą malusieńkich kroczków da się coś pchnąć do przodu. Ten wrzuci opis i opinię o kilku NPC-ach, tamten kilka sztuk broni opisze, jeszcze inny solucję do kilku zadań. I tak coś zacznie się zbierać.

Wiem, Morgan, że jesteś przeciwny pracy na modłę "pospolitego ruszenia". Rozumiem argumenty i dostrzegam ich wagę. Ale może lepiej, żeby pojawiało się coś, nawet jeżeli chaotycznie, niżby nic się nie miało pojawiać?

Nie organizowałem nigdy takiej pracy. Wy macie większe doświadczenie, więc podpowiedzcie po prostu.

Proponuję ten temat wyzyskać następująco:

1. Najpierw piszemy post, w którym zgłaszamy kto za co się zabiera (tak żeby nie było dubli);
2. Potem wrzucamy materiał tu, w celu dania możliwości innym się wypowiedzieć;
3. Na koniec wysyłamy tekścik do władz Klanu z prośbą o zamieszczenie na stronie.

Myślę, że może podziałać.

BTW: Kinski, a skoro masz tak dużo BG1 opisane, to podzielisz się kiedyś z nami? Jak skończysz pewno?

Ja myślałem o napisaniu solucji do NeJ-2, cz. 2. Ale jest po angielsku, więc nie wiem, czy warto. Poza tym tak wiele bugów jest w tym modzie, że chyba na jaką korektę poczekać trzeba. A to nieprędko nastąpi.
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
|m/organu|m/

Posty: 26
Podziękowano 1 razy
Wysłany: 2013-04-16, 11:04   

Kliwer napisał/a:
Ja myślałem o napisaniu solucji do NeJ-2, cz. 2

Nie mam obecnie dostępu do tajnej komnaty i opieram się na wspomnieniach, wiem, że z tej części zrobione jest Ulcaster, Pierścień Mocy i chyba Halruaa (choć jedyną kompetentną osobą, by się wypowiadać jest autor).
Kliwer napisał/a:
Poza tym tak wiele bugów jest w tym modzie, że chyba na jaką korektę poczekać trzeba. A to nieprędko nastąpi.

Naprawdę? Grałem dość dawno temu (i nie do końca, bo jakoś się znudziłem), ale jakoś ich sobie nie przypominam w takiej ilości. Tak czy owak - jeśli sam dradiel nic z tym nie zrobi, to raczej nikt, bo Vlad projekt olał, dyżurni poprawiacze modów z pewnego forum może i by chcieli, ale to nie jest kwestia poprawieniu paru zmiennych, tylko włożenia jeszcze całkiem sporej ilości pracy, więc nikt się po temu nie kwapi.
_________________
Pozdrawiam
\m/organu\m/
\m/agnu\m/



Lost Illusions Tavern
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Kinski 
Dziecię Bhaala
Zajebójca

Wiek: 37
Posty: 1364
Podziękowano 78 razy
Skąd: Białoruś
Wysłany: 2013-04-16, 13:14   

Cytat:
skoro masz tak dużo BG1 opisane, to podzielisz się kiedyś z nami? Jak skończysz pewno?

A i owszem. Jak skończę.

Cytat:
bo zmiany są całkiem duże (zwłaszcza dot. przedmiotów).

Robienie list przedmiotów, opisywanie - nie ma specjalnie znaczenia. Można wspomnieć o co ciekawszych czy jak brakuje opisu działania lub jest on mylący (DSotSC się w tym lubuje).
_________________
Varscona.pl | Baldurs Gate - youtube | Children Of Bhaal - youtube | Twitch
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
 
Kliwer 


Wiek: 29
Posty: 1386
Podziękowania: 140/205
Wysłany: 2013-04-16, 13:41   

Ok, dobra.

To żeby dać przykład zajmę się pisaniem czegoś na kształt poradnika ogólnego do grania w WoBG-a. Będę podsyłam fragmentami. Jak wam się spodoba, to wrzucicie na stronę. Jak nie to mała bieda.
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Nobanion 
Avatar Sehanine
kotołak


Posty: 983
Podziękowania: 88/193
Skąd: Nowy Londyn
Wysłany: 2013-04-16, 14:02   

Pisz Pan Pisz :) Każda inicjatywa i działanie praktyczne jest jak najbardziej zasadne, pamiętaj jednak, że do WoBG-a lgną często ludzie, którzy mają złe wspomnienia z BGT czy też WBP, albo w ogóle nie grali w zbyt wiele modyfikacji i tylko dzięki dradielowi decydują się na instalację 3 gier z dodatkami i ściągniecie 8,06 GB modyfikacji :)
pozdrawiam :grin:
_________________
Zapomniane Krainy, to nie świat, to stan umysłu :cwan:
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Alvarez 
Dziecię Bhaala

Posty: 1949
Podziękowania: 253/73
Wysłany: 2013-04-16, 16:45   

|m/organu|m/ napisał/a:
Kliwer napisał/a:
Ja myślałem o napisaniu solucji do NeJ-2, cz. 2

Nie mam obecnie dostępu do tajnej komnaty i opieram się na wspomnieniach, wiem, że z tej części zrobione jest Ulcaster, Pierścień Mocy i chyba Halruaa (choć jedyną kompetentną osobą, by się wypowiadać jest autor).

Dwie główne rzeczy, których brakuje w NeJu to Głębia Dorna i Ząb Wielkiego Gada.
|m/organu|m/ napisał/a:
Naprawdę? Grałem dość dawno temu (i nie do końca, bo jakoś się znudziłem), ale jakoś ich sobie nie przypominam w takiej ilości.

Też nie miałem problemów. Myślę, że jest to kwestia kompatybilności z innymi modami. Autorzy NeJa nie pofatygowali się specjalnie na testy i jedynym "oficjalnie kompatybilnym" modem jest Tortured Souls w wersji nie-BP.
Kliwer napisał/a:
2. Potem wrzucamy materiał tu, w celu dania możliwości innym się wypowiedzieć;

Zapanuje tu niezły chaos - tematy z problemami i propozycjami będą się mieszać z dziabniętymi po kawałku opisami modów. Jeśli byście się na to pisali, to stworzyłbym osobną grupę, która miałaby dostęp do subforum przeznaczonego na fachową dokumentację WoBG.
I aby była jasność - aby artykuł dostał się na stronie musi stanowić jakąś, niekoniecznie dużą, ale konkretną całość, powiedzmy - tak, by dało się go jakoś zatytułować. Wrzucenie na stronę np. opisu trzech przedmiotów ze Stone of Askavar albo jednej opinii o Szkarłatnym Willu nie wchodzi w grę.
_________________
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
dradiel 
Przyjaciel Klanu
Jeździec Shaundakula

Posty: 1559
Podziękowania: 698/106
Wysłany: 2013-04-16, 17:17   

NEJ wgrany do WoBG, to wersja, która jest nie była przygotowana do współpracy z BWP. Nie jest wykluczone w związku z tym, że mogłem coś skopać. Po przetłumaczeniu tego moda, postaram się pousuwać problemy.
Także zachęcam do pomocy w tłumaczeniu tego moda :)
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Kliwer 


Wiek: 29
Posty: 1386
Podziękowania: 140/205
Wysłany: 2013-04-16, 22:31   

Ok Alvarez,

Napisz po prostu gdzie i komu mam wysyłać. A tutaj niech zostanie miejsce na ogólną debatę co i jak poprawiać, jakieś pytania, konsultacje etc. Może być?
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
AL|EN 


Wiek: 36
Posty: 371
Podziękowania: 21/90
Wysłany: 2013-04-20, 16:43   

Moim zdanie, bazując na wielu doświadczeniach z przeszłości przy okazji pracy na wieloma projektami (strony, programy, tutoriale) jedyną sensowną metodą na dokumentacje tak obszernego projektu jest Wiki. Koniec kropka. Bardzo źle, że nie ma polskiego Wiki do BG gdzie każdy może wprowadzać poprawki. Tyczy się to również większości zawartości tej strony dotyczącej modów itp
_________________
If you wanna make enemies try to change something...

Big World Setup - instalator modów
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
morgan 
Dziecię Bhaala
Exiled Bard


Posty: 5569
Podziękowania: 431/314
Skąd: Island of Misfit Toys
Wysłany: 2013-04-21, 10:20   

AL|EN napisał/a:
jedyną sensowną metodą na dokumentacje tak obszernego projektu jest Wiki.

Tu się nei zgodzę - może nasze CoBowe opracowanie pozostawia wiele do życzenia pod względem dostępu do zawartości (straty własne związane z daniem prymatu klimatowi), jednak jąkąś mapę strony ma (a w przyszłości - będzie parę rzeczy ekstra, choć kiedy nie mam pojęcia (anonsuję ja, bo akurat z obecnie nieobecnym Marlongiem (głównie on) to my nad tym siedzimy)) - za to w przypadku każdej Wiki to jest największą bolączką (choć wyszukiwarka to faktycznie rzecz, od której musimy zacząć). System Wiki spowodowałby, że np. każdy BN, każdy przedmiot musiałby być ujęty w osobny artykuł. A ich liczba idzie w dziesiątki, jeśli nie setki, tysięcy. Tymczasem ludzi, którzy faktycznie mają dostateczną wiedzę jest kilkudziesięciu (choć wątpię, by choć kilkoro spośród nich chciało poświęcić dziesiątą część czasu, który musieliby przeznaczyć chociażby na rozruch).
AL|EN napisał/a:
Bardzo źle, że nie ma polskiego Wiki do BG gdzie każdy może wprowadzać poprawki.

Każdy może wprowadzać poprawki, ale niewielu potrafiłoby utrzymać poziom merytoryczny - rzecz znowu sprowadzałby się do koniecznej pomocy ludzi doświadczonych - to nie wiedźmin, gdzie na fali zachwytu grą mogła zebrać się ekipa jak przypuszczam kilkuset ludzi. BG jest piekną grą, lecz grono jej fanów z roku na rok starzeje się i kurczy. Mają też oni coraz mniej zapału. Gdyby idea tematycznych wiki pojawiła się powiedzmy ok. 2005 r. - zapewne i baldurowa by powstała, ale dziś? SHSowcy podobnoż mieli robić anglojęzyczną (abstrahując od faktu, że akurat znających się na czystym BG jest tam jak na lekarstwo - bo i nie to stanowi ich główny cel), a przecież pojawiają się tam tysiące ludzi z całego świata - może coś tam wyczarowali, ja jednak póki co nie widziałem żadnych efektów ich prac.
AL|EN napisał/a:
Tyczy się to również większości zawartości tej strony dotyczącej modów itp

Którą stronę masz na myśli? Jeśli masz uwagi, poprawki dot. samej zawartości i treści - podziel się nimi z Klanem (każdy zresztą może tak czynić) - w tym dziale jest parę tematów, w których można to czynić, można też założyć nowy, jeśli żaden z obecnie istniejących nie jest adekwatny.

BTW - dzięki za dodanie linków do naszej strony na wiki (kiedyś z tej drugiej polskiej społeczności jeden gość co i rusz dodawał linka do nich, lecz za każdym razem błyskawicznie był on usuwany - sądziłem, że linkować nie można).
_________________
Pozdrawiam
\m/organu\m/
\m/agnu\m/

Kontakt ze mną - via mail (morgan19[at]interia.pl) lub GG (9928331)

Szukał długo...długo, tajemnie, nie zwierzając się ludziom.
Oczy jego były rozświecone wewnętrznym odbłyskiem jasnej idei.
Szukał....
- i to, na co patrzał, nie zadowalało go.
Gdzie?
(...)
Trwożnie, pytająco usiłował wszystko poznać, zobaczyć...
Nie ma....
badał, wgłębiał się, szukał...
Nie ma, w ludziach nie ma, w ich myślach, tworach...
Wszystko szare, przeciętne, monotonne....
(...)
wszystko obszedł... w społeczeństwie, w ludziach, nigdzie.
a może źle szukał?
nie - ależ nie. Obszedł wszystko, wszystko widział, wszędy pytał....
a może jest za brutalny? może jego dusza - ta harfa Eola - ma za grube struny, by na nich mogły zadrgać i zafalować subtelne tajemnice?
nie.
przecież ten błysk, przecież czuł, dlatego szukał......."
I jeśli kiedykolwiek umrę – a wiem, że umrę w bardzo krótkim czasie – umrę, zgłębiwszy ten świat z bliska i z daleka, z góry i z dołu, ale z nim nie pogodzony. Umrę i On zapyta mnie wówczas: «Czy było ci tam dobrze, czy źle?» Ja zaś będę milczeć, opuszczę wzrok i będę milczeć. Niemota taka znana jest wszystkim, którzy zebrali żniwo wielodniowego i zapamiętałego pijaństwa. Czyż bowiem życie ludzkie nie jest chwilowym otępieniem duszy, a także jej zaćmieniem? Wszyscy jesteśmy jakby pijani, każdy na swój sposób; jeden wypił mniej, inny więcej. I na różnych różnie to działa: jeden śmieje się światu w twarz, a inny skłania głowę na piersi tego świata i płacze. Jeden już się wyrzygał i jest mu dobrze, a innego dopiero zaczęło mdlić. A cóż ja? Wiele zaznałem, ale nic nie zdziałałem. Nigdy się nawet tak naprawdę nie roześmiałem i ani razu mnie nie zemdliło. Ja, który doznałem w tym świecie tyle, że tracę rachunek i zapominam kolejności – ja jestem najtrzeźwiejszy z całego świata; na mnie to wszystko marnie działa... «Dlaczego milczysz?» – spyta Pan, spowity w błękitne błyskawice. A co ja mu powiem? Nic, tylko będę milczeć i milczeć... Ta łza nie jest wyrazem żalu, ta łza nie jest smutkiem,
to łza ...
nieporadności,
bolesne piękno,
bezsilność bezkresu piękności
i minimalistycznych możliwości.
Ta łza, to łza niewolnika.
Chcę czuć, móc czuć piękno
zamknięty w szklanej łzie ...
Ja umieram na zawsze
szczelnie zamknięty w podświadomości,
zatruty, zawstydzony,
zaszczuty ...
Ja umieram na zawsze.
To bezkres palety odczuć zamknięty
w zubożałości możliwości ...
Ja umieram
na zawsze.

Lost Illusions Tavern
Impressiones (Ænigmællæ) || Antiimpressiones (sanguine scriptæ) | Antiimpressiones (ira scriptæ) || Impressiones (Divinæ)
Corpus Tuum (18+) | Impressiones (Rosellæ) || Impressiones (epicæ) || Impressiones (musicæ) | Anti- et postimpr. (musicæ)

Hiperestezja | Witold Zimmer | (N)e(u)rotica



Jvegi napisał/a:
Nie, nie można się cieszyć, że mamy nową formę sponsorowania developmentu, szansę na spełnienie tych marzeń o prawdziwej ewolucji crpegów, gier lepszych niż baldury czy arcanum.
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
AL|EN 


Wiek: 36
Posty: 371
Podziękowania: 21/90
Wysłany: 2013-04-21, 13:37   

Przyznaję, że robienie dzisiaj czegokolwiek do/o BG to jak rzucanie się z motyką na księżyc. Ale mimo wszystko wiki opisujące WoBG mogłoby powstać i nie musiałoby opisywać każdego itemka.

Jeżeli chodzi o link to nie ma za co. Po prostu uznałem że jest to bardzo dużo informacji, ludzi którzy sporo wiedzą o tej grze.
_________________
If you wanna make enemies try to change something...

Big World Setup - instalator modów
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group