Poprzedni temat «» Następny temat
Początki gry z modami
Autor Wiadomość
Alvarez 
Dziecię Bhaala

Posty: 1949
Podziękowania: 249/73
Wysłany: 2009-11-08, 14:17   Początki gry z modami

Planujesz więc początek gry z modami? Ten temat powstał po to, aby ułatwić Ci wybór i zorientować się w temacie. W porównaniu z BG2 liczba modyfikacji do BG1 jest niewielka, acz nie znaczy to, że można na wiwat wszystkie zainstalować.

Teraz trochę podstaw, czyli jak takiego moda zainstalować. Niemal wszystkie mody robione są teraz na Weidu, to taka sprytna rzecz, która pozwala dodać zawartość do gry bez ingerencji w pozostałe składniki. Wystarczy więc ściągnąć upatrzoną modyfikację, zazwyczaj jest ona spakowana w formacie .rar, .zip, ewentualnie .7z, do wypakowania czegoś takiego wystarczy WinRar. Zawartość archiwum wypakowujemy bezpośrednio do katalogu z BG1 (np. D:\BlackIsle\BG1) i uruchamiamy plik .exe, którego nazwa wygląda zazwyczaj tak "Setup-NazwaModyfikacji.exe”. Po uruchomieniu uruchamia się instalator, który niemal za rączkę poprowadzi nas przez proces instalacji zadając nam proste pytania. Zalecam przed instalacją każdej modyfikacji zapoznanie się z jej ReadMe, nie instaluj komponentów 'na ślepo', najpierw o nich poczytaj żeby nie było później płaczu ;)

No to jazda ;)

:arrow: Megamodyfikacje – to grupa najobszerniejszych modyfikacji nie skupiających się konkretnie na dodawaniu jakiegoś typu składników, znajdziemy w nich zazwyczaj nowych przeciwników, questy, NPC, przedmioty, czary. Do tej grupy zaliczamy mody DarkHorizons, Dark Side of the Sword Coast (DSotSC), Drizzt Saga, Northern Tales of the Sword Coast (NTotSC) oraz Tajemnice Wybrzeża mieczy (TWM).

  • Tajemnice Wybrzeża Mieczy – mod Zeda Noceara, jeszcze niedokończony, acz jak najbardziej grywalny, wprowadza do BG1 kilka ciekawych rzeczy: nowy zestaw portretów dla gracza, dwóch rozbudowanych NPCów, pre-romans z Viconią, drugi poziom lodowej wyspy, nowe, unikalne losowe spotkania, dwa nowe alternatywne GUI oraz sporo komponentów technicznych (m.in. ulepszone niedźwiedzie).
  • Northern Tales of the Sword Coast - największy mod do BG1, zawiera w sobie DSotSC, i to jest jego największa wada, znajdziemy masę przegiętych itemów, jakieś niedorobione czary i strasznie liniową fabułę produkcji TeamBG (respect po raz drugi ;P). Samo NTotSC skupia się na dodawaniu nowych questów i przywracaniu zasobów gry. Poziom trudności drastycznie wzrasta, przynajmniej do czasu zdobycia tych wszystkich przegiętych przedmiotów (zalecany Item Correction Mod Shinigamiego). Poza tym trochę bugów

W przypadku DarkHorizons i Drizzts Sagi ciekawe pomysły zostały kompletnie zmarnowane przez przegięcia we wszystkie strony, szkoda, ale cóż zrobić.

:arrow: Questy – modyfikacje nastawione na nową przygodę, niestety tak jak w wypadku BG2, tych godnych polecenia jest niewiele.

  • The Grey Clan Episode I: In Candlelight – pierwsza, i póki co niestety jedyna część trylogii traktującej o tytułowym Szarym Klanie. Mod oferuje jeden większy quest oraz kilka questów pobocznych. Przygoda nie jest długa (szacowany czas przejścia ok. 1,5 h), jednak bardzo dopracowana i ciekawa, a na dodatek dość trudna – do wyboru dwa poziomy trudności ;).
  • Baldur’s Gate mini Quests and Encounters modification – genialny mod autorstwa Jastey wprowadzający do gry kilka małych questów doskonale wpasowujących się w klimat BG1 i oprawionych dużą dawką humoru. W jego skład wszedł wcześniej stworzony Slime Quest. Mod został w dużej części przetłumaczony przez Zeda Noceara.
  • Stone of Askavar – dość ciekawa, nowa przygoda rozpoczynająca się w rozdziale piątym, mod oferuje dwie nowe lokacje, kilka trudnych walk oraz parę nowych przedmiotów i czarów, możliwie bez przegięć. Wadą jest mała liczba opcji dialogowych oraz konieczność wędrowania z jednego końca mapy na drugi, jednak summa sumarum warto.

Jest jeszcze co prawda BG1 Unfinished Business - jednak do swego starszego brata z BG2 się nie umywa, właściwie nic ciekawego - przywróconych parę questów, jakieś pomniejsze dialogi itp. Przy questach chciałbym jeszcze wspomnieć o dwóch, niestety póki co wstrzymanych projektach by Baronius - The Grey Clan Episode II: Bitter Souls oraz Baldur's Gate Quest Pack (z założenia miał dodać około 100 questów), projekty bardzo ambitne, a po pierwszej części TGC można się było spodziewać, że Baronius byle szajsu nie wypuści. Pozostaje mieć nadzieję, że prace zostaną wznowione.

:arrow: Mody związane z NPCami – grupa nieliczna, niestety BG1 NPC Project nie występuje w wersji dla BG1, a NPCe w pierwszej części Sagi nie są zbyt rozbudowani, więc trzeba się zadowolić tym co jest.

  • Ajantis BG1 Expansion – ścieżka przyjaźni z Ajantisem oraz nieco zmieniony na potrzeby silnika BG1 romans rodem z BG1 NPC Project.
  • Xan’s friendship patch – ścieżka przyjaźni z optymistycznie nastawionym do świata elfem z Everaski ;) autorstwa Kulyok, mod dodaje 20 sekwencji dialogowych w tym 4 związane z rozdziałami.

Dodatkowo romans z Viconią wprowadza wcześniej wymienione TWM, więc dobrze dobierając drużynę i w BG1 możemy osiągnąć całkiem rozgadaną drużynę.

:arrow: Inne - czyli to co godne uwagi a się w powyższych kategoriach nie zmieściło.

  • BG1 Tweak Pack – zestaw poprawek, udogodnień; spośród ciekawszych komponentów można wymienić poprawki animacji broni, ikon, zatrzymywanie gry przy wszystkich dialogach, maksimum PŻ przy awansie i odkrycie map miast. Oprócz tego znajdziemy komponenty ingerujące w oryginalnych NPCów oraz tak jak w przypadku BG2 Tweak Packa sporo cheatu, lepiej uważać aby nie przesadzić.
  • Widescreen mod – mod umożliwiający grę w Baldur’s Gate w wysokiej rozdzielczości, co zdecydowanie zwiększa komfort gry, szczególnie na dużych, panoramicznych monitorach, gdzie standardowa rozdzielczość 640x480 wygląda po prostu źle.
  • GUI dla BG1 by Zed Nocear – nakładka GUI pod widescreen mod dostępna dla rozdzielczości 1024x600, 1024x768, 1280x800. Osobiście przypadła mi do gustu, została wydana jako osobny mod, od wersji demo3 zawarta jest w TWM.

Wśród zmian wizualnych można wspomnieć jeszcze o modzie poprawiającym BAMy - Improved Bams (oryginalnie ;). Jeśli znudziły Ci się standardowe portrety możesz zerknąć na mody Amaurea's BG Portraits i BG1 NPC Portrait Pack.

Teraz może mała wzmianka w jakiej kolejności mody te zainstalować, a więc w pierwszej kolejności bezwzględnie NTotSC, jest to mod nie-WeiDU i instalowany w środku wyeliminuje wszystkie zmiany które zaszły do jego instalacji. Instalując NTotSC nie instalujemy DSotSC! Następnie resztę dużych modów, oprócz TWM. Na koniec powinny pójść wszelkie Tweaki oraz zmiany wizualne, środek pozostaje frywolny – WeiDU to mądre narzędzie, kolejność instalacji nie gra w wielu przypadkach istotnej roli.
_________________
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Więcej szczegółów
Za tę wypowiedź podziękowali:
Ros, Vinci, morgan, Zed Nocear, Remi, Rob
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group