Poprzedni temat «» Następny temat
Stronghold
Autor Wiadomość
Vinci
Zasłużony


Posty: 2512
Podziękowania: 250/53
Wysłany: 2009-02-25, 15:42   Stronghold

Stronghold, w Polsce znana pod tytułem - Twierdza, to strategia czasu rzeczywistego, symulator średniowiecznego zamku, że tak powiem. Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam ten okres, a Stronghold całkiem ładnie go odwzorowuje. Jak można się domyślić, głównym zadaniem jest budowa zamku, dbanie o jego mieszkańców i eliminowanie najeźdźców.

Nie jest to skomplikowane, gra jest raczej prosta. Trochę o ekonomii. Głównymi surowcami są: drewno i kamień. Drewno dostarczają drwale, kamień wydobywamy w kamieniołomach i to by było na tyle :P W przeciwieństwie do Settlersów, belki drewna ścięte przez drwali nie muszą trafić do tartaku, drwale sami wszystkim się zajmą. Spryciarze. Podobnie jest w przypadku żelaza, które przydaje się oczywiście do produkcji broni i zbroi dla naszych żołnierzy. Wystarczy postawić na złożu hutę żelaza, a górnicy sami wydobędą, a następnie przetopią rudę w ładne, kwadratowe sztabki. Nie trzeba im dostarczać nawet żywności.

Kwestia żywności oczywiście nie została pominięta, musimy się zatroszczyć, aby nasi poddani mieli co jeść, w przeciwnym wypadku nie będą zbyt zadowoleni. Do wyboru mamy parę sposobów: możemy wybudować chatki myśliwych, którzy będą polowali na okoliczne sarny i jelenie, możemy postawić farmę z krowami, a farmerzy regularnie będą dostarczać ser, jednak uwierzcie, krowy przydają się do czego innego, ale o tym więcej później. Do tego są jeszcze plantacje jabłek i uprawa zboża. Według mnie to dwa najlepsze sposoby otrzymywania jedzenia. Można oczywiście połączyć wszystkie te metody, poddani będą nawet bardziej zadowoleni, ze względu na różnorodność posiłków. Całe pożywienie trafia do spichlerze, a stamtąd znika w szybkości wprost proporcjonalnej do ilości poddanych, więc jeśli znika szybciej, niż się ją produkuje, to jest źle i poddani są źli ;) To by było na tyle w tej kwestii.

Kolejnym ważnym surowcem jest złoto. Niewiele budynków wymaga go do budowy, ale żeby produkować jednostki, jest nam ono niezbędne, a bez jednostek nie poradzimy sobie nawet z watahą wilków, nie wspominając o przeciwniku. Jak widać złoto jest nam koniecznie potrzebne. Można je uzyskać na dwa sposoby - podatki, których nasi poddani zbytnio nie lubią i trzeba je im jakoś wynagrodzić, albo handel, np. sprzedając sztabki żelaza. Ja najczęściej łączę obie metody, zbierając podatki i sprzedając nadwyżki surowców. Trzeba wtedy zadbać o szczęśliwość ludu, ale to wcale nie jest takie trudne.

Jest kilka czynników wpływających na szczęśliwość naszych poddanych. To ważna rzecz, bo do zamku, o nieciekawej reputacji nie będą przybywać nowi kmiecie, wręcz przeciwnie, ludzie będą z niego uciekać, a ktoś przecież musi pracować i szkolić się w żołnierskim fachu. Jak już wspominałem, ma na to wpływ pożywienie. Jego ilość i różnorodność. Jeśli zwiększymy racje żywnościowe, nasi poddani będą wniebowzięci, jeśli zmniejszymy, no cóż - do roboty, a nie się obżeracie! Podobnie na radość mieszkańców wpływają podatki, im więcej zbieramy od nich złota, tym bardziej są wkurzeni, ale możemy im też złoto rozdawać. Tym darmozjadom marzy się to po nocach i często będą o tym wspominać. Do kotła z wrzącym olejem z nimi za zuchwalstwo, do kotła! Poddanym można zapewnić też inną rozrywkę - alkohol. Budujemy tawernę, farmę chmielu i gorzelnika i od tej pory, nasi poddani będą szczęśliwi i radośni. Jakie to prawdziwe, nie sądzicie? Cieszą ich też wybudowane kościoły, kapliczki i katedry (chociaż ja nie wiem, z czego tu się cieszyć). Niektóre zdarzenia losowe wpływają na szczęśliwość. Gdy nasz Lord ożeni się, cała wiocha świętuje, za to gdy trafi się pożar bądź zaraza, to już nie jest im tak do śmiechu. Ciekawą rzeczą są też ozdoby. Mamy do dyspozycji dodatki z grupy pozytywnej i negatywnej. Możemy wybudować jakiś ogród, pomnik, sadzawkę, ludziom się to spodoba i będą szczęśliwi, ale nie dajcie się zwieść! Wpływa to na ich wydajność, będą wolniej pracować! Dlatego lepiej postawić parę szubienic, gilotyn i lochów, i do roboty! :P Te dodatki mają też wpływ na skuteczność wojska. Gdy jest dużo pozytywnych dodatków, wojsko walczy lepiej, gdy jest dużo negatywnych - walczą gorzej. Dlatego czasem lepiej w ogóle się w te ozdoby nie bawić.

Wojsko, no właśnie. Jednostek nie jest wiele, przynajmniej tych typowo bojowych. Bodajże siedem rodzajów, ale według mnie całkowicie wystarczają. Od włóczników bez zbroi, przez kuszników, na ciężko opancerzonej konnicy kończąc. Do tego dochodzą machiny oblężnicze, jak katapulty, tarany, trebusze, wieże oblężnicze, nawet kopacze, którzy drążą tunele pod murami osłabiając je, czy zwykli drabiniarze. Bywa, że samemu musimy się bronić przed oblężeniem, wtedy również mamy sporo możliwości - balisty na wieżach zamkowych, wilcze doły, rowy smoły, które za jedną podpaloną strzałą przemieniają się w morze ognia i kilka innych taktycznych ciekawostek.

Do dyspozycji jest kilka rodzajów rozgrywki - kampania, oferująca 21 misji, może niezbyt różnorodnych, ale gra się przyjemnie. Jest też krótsza kampania ekonomiczna, tryb multiplayer, a na dodatek do gry dołączony jest edytor map, więc zabawa może się nigdy nie kończyć ;) Ja polecam, gdy potrzebuję dobrej strategii to często sięgam po Strongholda, konkuruje u mnie z HoM&M, czy z Settlersami.

Są też ciekawe "smaczki". Zagrajcie kiedyś późno w nocy i posłuchajcie co mówi Wasz doradca, albo poklikajcie na pijanych poddanych.

W każdym razie zapraszam osoby zainteresowane do dyskusji :>
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Yochloll 


Wiek: 24
Posty: 172
Podziękowania: 5/14
Wysłany: 2009-02-25, 16:21   

Ja grałem w twierdze i ciągle gram:] Strategia jest bardzo ciekawa z i miejscami zabawna (szczególnie pijacy z pod karczmy:p). Boli tylko ubogi wybór jednostek, i mała liczba misji. gra nie jest trudna właściwie tylko jedna misja sprawiła mi trudność:P
_________________
Mogę być głupi ale ty zawsze będziesz głupszy!
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
 
Bogusąd 


Posty: 80
Podziękowania: 17/6
Wysłany: 2010-08-13, 02:55   

Twierdzę bardzo lubię, podoba mi się ten system gry, gdzie wiele rzeczy tak realistycznie sprowadza się do siebie i trzeba umieć się zatroszczyć o kilka spraw naraz (żywność i podatki, szybko potrzebne drewno, które jest niezbędne do chociażby wybudowania chatki myśliwego, itd). Dobrze jest to widoczne w różnych misjach ekonomicznych, gdzie aby wyprodukować broń, trzeba się zadbać o pożywienie, złoto i surowce, a często też o ochronę przed wilkami i zbójami. Gra ma przyjemną muzykę i jest nieco ugłosowiona, graficznie niczego jej nie trzeba, a rzut ekranu bardzo wygodny (z możliwością ukrycia drzewek, wzniesień, oraz obrotu widoku). Podoba mi się możliwość włączenia szybkiego, niezobowiązującego oblężenia ;> czy swobodnego budowania. Pod względem wojsk jest trochę bieda, nic nadzwyczajnego, a mogli pomyśleć na przykład o jakichś specjalnych jednostkach wroga w kampanii.
Vinci napisał/a:
Do tego są jeszcze plantacje jabłek i uprawa zboża.

Ja zawsze miałam mnóstwo sadów jabłoni, bo mi się wydawało, że powstają najszybciej, a najmniej piekarń, bo tyle z tym roboty było. :P
Vinci napisał/a:
Wpływa to na ich wydajność, będą wolniej pracować!

Oooo, a tego sobie nie przypominam. Zawsze stawiałam dużo kwiatków i ozdób, ale chyba nie było problemów z wydajnością. :P
Podziękuj autorce tego posta
 
 
 
Yarpen 
Bibliotekarz
Podrywacz znudzonych literatek


Wiek: 28
Posty: 346
Podziękowania: 21/15
Wysłany: 2010-08-13, 03:12   

Grał ktoś w Twierdzę Online? Betatesty trwają. Pograłem w to trochę, zarwałem przez to kilka nocek. Mimo nieobeznania z mechaniką radziłem sobie całkiem nieźle, głównie dzięki pokojowemu nastawieniu sąsiadów, którego nie podzielałem. :lol: Miło było łupić wszystkich na lewo i prawo, doszedłem do tego stopnia że okoliczni bogacze płacili mi drobne trybuty w potrzebnych mi towarach. Później wróciłem do domku i odechciało mi się grać.
_________________
"Yarpen przedstawiony jest jako kawał sukinsyna i prostaka, ale w gruncie rzeczy porządnego. Cechuje go rubaszny humor, potrafi jednak być poważny i szczery."
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
 
Katorg 
Wolny scriptor, ponury bard


Wiek: 25
Posty: 440
Podziękowania: 8/23
Skąd: Piasek
Wysłany: 2010-08-13, 09:23   

Pamiętam że kiedyś mocno w to młóciłem. Mimo że to było nieco zbyt proste jak dla mnie to z sentymentem wspominam jaki był smutek kiedy moich dwudziestu włóczników radośnie gineło kiedy wysyłałem ich na mieczników których było zaledwie dziesięciu. :sad:

Najciekawsze tryby o których Vinci nie wspomniał to możliwość oblężenia którejś z historycznych twierdz (przy tym spędziłem najwięcej czasu) oraz swobodne budowanie (utopia dla początkujących).

No i edytor w którym udało się mi zrobić całkiem udane wizualizacje bitwy pod Grunwaldem , Hastingis itp
_________________
Jedną z najbardziej bolesnych form zdrady jest skazanie człowieka pracy na pracę bez sensu. - Ks. Józef Tischner

Podziękuj autorowi tego posta
 
 
 
SamolotLata

Posty: 33
Wysłany: 2013-04-10, 18:38   

Na GOG.com jest dostępna teraz również polska wersja językowa twierdzy i twierdzy krzyżowiec.
Podziękuj autorowi tego posta
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group